29.5.2009

Kim Carnes - Bette Davis Eyes

One Hit Wonders – Yhden Hitin Ihmeet – on ihan oma lukunsa kevyen musiikin historiassa. Listalta löytyy lukematon määrä tuttujakin nimiä, joiden menestyksen kultakausi ajoittui ehkä vain tuohon yhteen 3-4 minuuttia kestävään hengentuotteeseen.
Kuuluisia sellaisia voisivat olla esim. Mungo Jerryn "In The Summertime", Nenan "99 Luftballons" tai vaikkapa Los Del Rion "Macarena".
Lisäksi löytyy joitain todellisia ikivihreitä rockin klassikoita kuten esim. Survivorin "Eye Of The Tiger, Knackin "My Sharona" tai vaikkapa jopa Steppenwolfin "Born To Be Wild".
Survivorista en minäkään juuri enempää tiedä kuin tuon edellämainitun Rocky-elokuvan tunnarin.
Knack teki loistavan ensiälpeen, jolta My Sharonakin löytyy, mutta yksikään muu biisi levyltä ei vaan jäänyt elämään.
Steppenwolf taitaa olla vieläkin kasassa jossain muodossa, mutta diggaripiirien ulkopuolella kukaan muu ei tuota biisiä enempää bändistä tiedä.

Näitä löytyy lisää niin paljon pienen googlailun jälkeen, että määrä saattaa yllättää. Satoja biisejä. Osa ehkä Suomessa tuntemattomampia, mutta tuttujakin löytyy ties kuinka paljon. Youtube on tässäkin bongailussa oiva apuväline. Joukkoon mahtuu niin toppeja kuin floppejakin.

Yhden hitin ihmeenä pidetään myös Kim Carnesin "Bette Davis Eyesiä". Oikeastaan jos ihan totta puhutaan, niin Kim Carnes ei todellakaan ole mikään yhden hitin ihme. Hän on nimittäin niittänyt suurta mainetta esimerkiksi Amerikan kantrimarkkinoilla. Saavuttanut sieltä jopa pari listaykköstäkin: duetot Barbra Streisadin ja Kenny Rogersin kanssa. Ja sehän tarkoittaa sitä, että kun Amerikan kantrilistojen ykköseksi pääsee, niin levyjä on myyty todella paljon. Mutta muualla maailmassa saavutukset ovat olleet vaatimattomampia ja leimaaminen one hit wonderiksi voisi olla ehkä enemmän perusteltua.

Bette Davis Eyes ilmestyi vuonna 1981 singlenä ja löytyi myös samana vuonna julkaistulta levyltä Mistaken Identity. Single pysyi USA:ssa listaykkösenä yhdeksän viikkoa ja myös levy myi huikeita määriä, vaikka ei ollut mikään mestariteos. Levyn A-puoli on kylläkin melko toimiva kokonaisuus, mutta kääntöpuoli latistaa kokonaisuuden aika harmaaksi. Levyn biiseistä juuri kukaan tunne tuota yhtä biisiä enempää (ainakaan Suomessa), minkä varjolla sitä oikeastaan niin paljon myytiinkin.

Kim Carnesin versio Bette Davis Eyesistä ei ole alkuperäisversio. Alunperin se nimittäin ilmestyi jo vuonna 1975 kappaleen säveltäjän Jackie DeShannonin soololevyllä New Arrangement. Toiseksi säveltäjäksi kappaleeseen on merkitty Donna Weiss.
Tuo alkuperäisversio oli enemmänkin country-henkinen tekele, eikä se juurikaan erottunut sen lajin musiikin valtavirrasta. Sen sijaan kuusi vuotta myöhemmin, kun joku bongasi tämän biisin Kim Carnesin esitettäväksi, biisi sai aivan uusia ulottuvuuksia. Tarina kertoo, että tuo bongari olisi ollut kappaleen toinen säveltäjä Donna Weiss.

Syntetisaattoriaikakaudelle siirrettynä kappale muuttui aivan toisenlaiseksi. Sen kevyt kantrihenkisyys sai syntikoiden ja uuden sovituksen myötä painostavia ja lähes pelottavia muotoja . Laulun aihekin, Bette Davisin silmät, muuttui musiikin soidessa lähes visuaaliseksi mielikuvaksi. Kim Carnesin käheä ääni vain vahvisti mielikuvaa. Jotkut muuten luulivat laulajaa Rod Stewartiksi.

Sanotaan, että Jackie DeShannon oli saanut alkupotkun kappaleeseen nähtyään vanhan Bette Davisin elokuvan "Now, Voyager". Suomenkieliseltä nimeltään Uusien Tähtien Alla. Elokuvasta en juurikaan sen enempää tiedä, kun en ole sitä nähnyt, mutta Jackie DeShannoniin se taisi tehdä jonkinasteisen vaikutuksen.

Sanoitus on hyvin mielenkiintoinen. Siitä mistä, tai kenestä, se kertoo ei ole tietoa. Naispuolinen ihminen on kuitenkin kyseessä ja tällä on silmät kuin Bette Davisillä. Mitä se sitten voisi tarkoittaa?
Silmät ovat sielun peili. Niin sanotaan ja ehkä Bette Davis Eyesissä tutustutaankin psykologian kautta jonkun naisihmisen persoonaan. Hyvin kaksinaiseen sellaiseen.
Kappaleen alussa hänet kuvataan lämpimäksi ja luottamusta herättäväksi ihmiseksi. Olemalla aluksi sitä mitä ei oikeasti ole hän saa helposti toisen hypnotisoitua ja uskomaan omaan vilpittömyyteensä.



Mitä pidemmälle kappale etenee, sen enemmän uusia piirteitä hänestä kuitenkin löytyy. Alun miellyttävästä hahmosta muodostuu kappaleen edetessä hyvin itsekäs ja lähes sadistinen henkilö, joka oman edun nimessä on valmis tekemään melkein mitä vaan. Voimakas ihminen, jolla on voimakas tahto ja taito käyttää sitä saadakseen haluamansa. Hän juonittelee, on paheellinen, ilkeä, pirullinen, julma ja niin pitkävihainen*.
Tällaisen naispaholaisen kynsiin jouduttuaan on todella vaikeuksissa. Hän kääntää omat virheensä muiden tekemiksi, eikä tunne minkäänlaista katumusta, vastuuta tai häpeää omista tekemisistään.
Tällaisiakin ihmisiä maailmassa on. Heitä kutsutaan narsisteiksi.
Tästä laulusta puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa, että se ei kerro Bette Davisistä, vaan jostain toisesta, jonka silmät ovat kuin Bette Davisillä.
Edellä mainituin avuin hän tuskin olisi päässyt niin pitkälle kuin pääsi.
*Kiitos lauseesta Popeda!
Bette Davis ei ollut samalla tavalla klassisen kaunis, kuten jotkut muut tuon ajan suuret näyttelijät. Ei hän toki mikään rumiluskaan ollut, mutta hänen suurin avunsa Hollywoodissa olivat tavattoman ilmeikkäät kasvot. Etenkin silmät.
Jos katsoo kuvia Bette Davisista, niin silmiin ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Katse on hyvinkin tiukka ja määrätietoinen. Niistä hehkuu myös jonkinlaista ylemmyydentuntoa ja jopa halveksuntaa. Näine määreineen Bette Davis olikin ehdottomasti nappivalinta esimerkiksi vuoden 1962 elokuvaan "Mitä Tapahtuikaan Baby Janelle". Katsokaa jos ette usko, tai ette ole nähneet. Se kannattaa. Loistava elokuva!!!
Tarvittaessa Bette Davis osasi käyttää silmiään myös muilla tavoin. Nuo silmät ja tuo katse olivat kuin luotuja viettelyyn ja flirttailuun. Sen koki varmasti monikin vastanäyttelijä, kuin myös miehet siviilielämän puolellakin. Bette Davis oli naimisissa kolme kertaa.

Bette Davis oli "vanhan hyvän ajan" Hollywood-näyttelijä. Ehkä ei Suomessa ihan niin tunnettu kuin jotkut muut sen ajan suuristä tähdistä, mutta Yhdysvalloissa häntä pidettiin/pidetään yhtenä suurimmista. Jotain kertoo sekin, että urallaan hän voitti kaksi pääosa-Oscaria elokuvista Erotetut Sydämet (Dangerous 1935) ja Jezebel (1938). Sen lisäksi ehdokkuuksia ko. pystiin hän sai yhdeksän kertaa.
Lukuisten elokuvaroolien lisäksi hän näytteli useissa tv-sarjoissa ja näytelmissä. Ura oli todella pitkä: Ensimmäinen elokuvarooli vuonna 1931 (The Bad Sister) ja viimeinen vuonna 1989 (Wicked Stepmother). Ja pitää muistaa, että Bette Davis näytteli koko tuon 58:n vuoden ajan., satoja rooleja.

Bette Davis kuoli 6. lokakuuta 1989 rintasyöpään 81-vuotiaana.

Bette Davisin elämästä on kirjoitettu ainakin kaksi elämänkertaa. Tuoreempi niistä on niinkin uusi, kuin vuodelta 2007. Toistaiseksi kirja on julkaistu vain englanniksi. Toivottavasti ilmestyy joskus myös suomeksikin. Kirjan on kirjoittanut enemmänkin Hollywood aiheisia kirjoja kirjoittanut Ed Sikov. Nimeltään kirja on Dark Victory: The Life Of Bette Davis.

Toki Bette Davis ehti ennen kuolemaansa kuulla myös tämän silmistään kertovan kappaleen. Uskoisin, että siihen on kysytty häneltä lupakin.
Myöhemmin hän oli ottanut yhteyttäkin Kim Carnesiin kirjeitse ja kertonut pitäneensä kappaleesta. Hän kiitti Kim Carnesia myös siitä, että laulu oli tehnyt hänet osaksi nykyajan historiaa. Mahtoiko pitää itseään jo unohdettuna tähtenä. Tuskin, mutta jos niin olikin, niin tämän kappaleen myötä niin ei enää varmasti ollut.

Kim Carnes on jatkanut levyjen tekoa harvakseltaan. Vuonna 1981 ilméstyneen Mistaken Identity menestyslevyn jälkeen ei suosio enää ole ollut entisenlaista. Suurelle yleisölle Kim Carnes jäänee niin sanotuksi yhden hitin ihmeeksi.
Mutta jos niin käy, niin sanokaa minun sanoneen, että yhdellä kaikkien aikojen parhaista biiseistä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi: